B-vitaminer, vigtige for din glæde

B-vitaminer er guld værd for din hjerne og dit helbred

B-vitaminer er en gruppe af vandopløselige vitaminer. Det betyder, at de ikke kan oplagres i kroppen og de skal derfor tilføres dagligt via kosten og som kosttilskud.

Hvert enkelt vitamin i gruppen er vigtig for din hjerne kan fungere godt – mangel kan give hovedpine, migræne, træthed, fordøjelsesproblemer, muskelsmerter, eksem og masser af andre skavanker.

 

hvede

I naturen finder du ikke hvert enkelt B vitamin isoleret, men i form af et helt kompleks.
Ved tilskud tager du derfor ikke de enkelte B-vitaminer alene, men som et samlet kompleks.

Du får bl.a. B-vitaminer ved at spise kartofler, nødder, havregryn, hvedekim, frugt og grønt.

 

Drikker du meget kaffe, te eller alkohol?
Spiser du mange søde sager?
Er du ofte udsat for fysisk eller psykisk stress?

Så har du brug for tilskud af B-vitaminer!

Her følger vigtig info om hvert enkelt B vitamin – hvad det bruges til i kroppen og hvilke symptomer du får, når du mangler dem.

Til sidst, vil du få nogle råd om hvad, du skal være opmærksom på, når du køber kosttilskud.

B1 Vitamin – kan holde myggene væk

 

B1 vitamin (tiamin) kaldes nervevitaminet, da det sikrer, at vores hjerne fungerer. Ved mangel er der mange symptomer fra nervesystemet som nervebetændelse (giver prikken i hænder og fødder), kvalme, hukommelsestab, koncentrationsbesvær, dårligt humørangst og søvnløshed.

Vitaminet modvirker også alkohols skadelige virkning på leveren, så hvis du drikker alkohol, har du brug for ekstra tilskud.
Det samme gælder for kaffe-drikkere. Det skyldes, at kaffe indeholder et enzym (tiaminase), der dræber B1 vitamin.

Der er også brug for ekstra af B1, hvis du spiser mange søde sager (sukker æder B1 vitaminet).
Faktisk er det sådan, at sukker også kan fremkalde migræne!

 

mygge-bid

Når du tager et tilskud af B-vitaminer: Virker det som om pludseligt at, myggene ikke stikker dig mere!
Så det altså slut med at være omsværmet - altså på denne kedelige måde.
Ved at indtage ekstra B1 vitamin dagligt, kan du holde myggene på afstand.

B1 udskilles via sveden, så det holder myggene væk. Det betyder også, at hvis du dyrker meget sport, er det også vigtigt at få tilskud.


B2 Vitamin – giver energi og flotte negle!

 

B2 vitaminet (riboflavin) udvinder energi af den mad, du spiser. Ved mangel på B2 kommer du til at føle dig træt og du kan få en masse andre symptomer som skøre negle, forkølelsesår, mundvigene revner let og du kan få sværere ved at få dine sår til at hele.

B2 har vist sig virke mod migræne hos nogle mennesker.

Der er mange fordele ved at få B-vitamin tilskud så som : Det kan afhjælpe, forminske eller fjerne migræne og hovedpine.
Sørge for at myggene flyver forbi dig.
Men endog også at, dine negle/tågnegle kan blive lige så flotte som da du var helt ung.

 

 

foedder2

Det tager dog alt imellem seks måneder til halvandent år for ny negl at vokse ud og derfor et det først efter du har taget B-vitaminer i længere tid at du kan se det bedste resultat.

Som for B1 gælder det for B2, at hvis du drikker meget kaffe, te eller alokohol, dyrker meget sport, spiser mange søde sager eller er udsat for psykisk stress kan du have brug for tilskud.

Husk at tilskud af hvert enkelt B vitamin sker i form af et kompleks, hvor du får dem alle.

 


B3 Vitamin – mod hovedpine

 

B3 vitaminet (niacin) udvinder – som B2 – energi af den mad, du spiser. Det beskytter dit kredsløb og nervesystem og det er med til at stabilisere blodsukkeret. Altså mange meget vigtige funktioner.

Allerede ved lette mangler kan du få hovedpine og søvnløshed og ved alvorlige mangler kan du også få dårlig hukommelse og depressioner.

B3 har en karudvidende effekt og det har vist sig a tvirke mod migræne hos nogle mennesker.


B5 Vitaminet – beskytter dit nervesystem

 

B5 vitaminet (pantotensyre) udvinder – som B2 og B3 – energi af den mad, du spiser. Det beskytter dit nervesystem og producerer nervernes signalstoffer.Ved lette mangler kan du komme til at føle dig træt og det kan føre til depressioner, søvnløshed og svage muskler.

Da B5 også virker reparerende på hud og slimhinder, kan dette vitamin af og til hjælpe til at få en problemløs hud.

Mange ældre kan lide af aldersbetingede sygdomme som Alzheimer og Parkinson. Det har vist sig, at B5 kan have en positiv effekt for disse mennesker.


B6 Vitamin – styrker hukommelsen

 

B6 vitaminet (pyridoxin) kaldes kvindernes vitamin, da det medvirker ved celledeling – hvilket er afgørende for et normalt svangerskab.
B6 beskytter også nerveceller og producerer nervernes signalstoffer.

Mangel på B6 er normalt, hævder nogle vitaminforskere. De mener, det er næsten umuligt at finde voksne mennesker med nok vitamin B6.. Et symptom kan være dårlig modstandkraft.

I mange forsøg med tilskud af B6 vitamin har det vist sig, at det i alle aldre styrker hukommelsen. Ældre kan forbedre deres langtidshukommelse så de faktisk kan huske bedre end yngre med B6 vitamin mangel!!

 


B9 Folsyre – påvirker humøret

B9 vitaminet er egentlig ikke et vitamin, men et vitaminlignende stof. Vitaminer er stoffer, som kroppen ikke selv kan danne og derfor skal tilføres. Men B9 vitaminet kan vi godt selv danne.

 

Alligevel kalder vi ofte dette stof for et vitamin. Det går også under navnene folinsyre og folsyre.Du kan læse meget mere om folsyre her.


B12 Vitamin – styrker nervesystemet og forebygger senilitet

 

B12 vitaminet (cobalamin) er lidt anderledes end de andre B-vitaminer.De produceres nemlig i tarmens mikroorganismer og deponeres i leveren. Det betyder, at du ikke er afhængig af et dagligt tilskud, som ellers er tilfældet med de andre B-vitaminer.

B12 er vigtig for børns vækst og for produktion af røde blodlegemer. Det betyder at mangel på B12 kan føre til blodmangel.

B12 beskytter myelinskeden – hinden rundt om nervecellen – og styrker i det hele taget nervesystemet. Ved mangel får du derfor symptomer somtræthed, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse og søvnbesvær.

 

B12 bidrager til at fjerne de giftige stoffer fra tobakken, så rygere har ekstra brug for tilskud.

B12 findes generelt ikke i planter – igen en forskel fra de andre B vitaminer. Så hvis du spiser vegetarisk mad, skal du sikre dig et tilskud. Husk særligt børn, da B12 er afgørende for børns vækst.B12 findes i kød og ganske få planter nemlig ølgær, tang og havalger.

Det er værd at bemærke, at B12 kan findes i økologiske grøntsager. Så det er endnu en god grund til at spise økologisk!

 

 



 
Så vi har alle brug for tilskud – og specielt hvis du drikker drikker meget kaffe, te eller alkohol, dyrker meget sport, spiser mange søde sagereller er udsat for psykisk stress.


Hvilke B vitaminer skal jeg købe?

 

Du skal sørge for at dine B-vitaminer stammer fra naturens egne kilder.B vitaminer kan udvindes af specialdyrket gær, der forarbejdes i et planteafkog. Der skal selvfølgelig ikke være tilsat nogenform for kunstige stoffer i form af farve, smag og konsevering.

Hvis du vil vide mere om hvorfor det er vigtigt at vælge de rigtige kosttilskud og hvordan du vælger dem, så klik her

broed-frugt-eg-melk